Η Vivienne Westwood ξέρει να φιλτράρει όσο λίγοι τα κεφάλαια της παγκόσμιας ιστορίας και εξέλιξης της ανθρωπότητας, να τα μεταποιεί και να τα ενσωματώνει στο σήμερα, να δανείζεται πολιτισμό χωρίς να κλέβει, να φτιάχνει κοστούμια καθημερινότητας που έχουν και δεν έχουν θέση σε μουσείο... Την είχα συναντήσει στην Αθήνα πριν από 15 χρόνια περίπου. Είχε έρθει για μια εκδήλωση τέχνης και μόδας. Ήταν σε εκείνη την τηλεοπτική συνέντευξη που είχε μιλήσει με ενθουσιασμό για ένα beauty spot, μια ελιά που είχα στο πρόσωπο μου. «Τι τυχερή που είσαι... Είσαι πάντα ντυμένη. Αν είχα εγώ ένα τέτοιο καλλωπιστικό στοιχείο θα κυκλοφορούσα γυμνή στο δρόμο»... Εδώ έχει βγάλει άνδρες με φούστες, γυναίκες με καμπύλες έξω, μοντέλα με παπούτσια-πατίνια, στην ελιά θα κολλήσουμε; Βίβιεν Γουέστγουντ. Dame Vivienne Westwood.
- Γιατί επιλέξατε τη σειρά Anglomania για να δείξετε στο ελληνικό κοινό;
- Κάνουμε καλές δουλειές στην Ελλάδα. Επιστρέφω πάντα στην Ελλάδα, όπως κάνουν όλοι, επειδή καμία άλλη κοινωνία που γνωρίζουμε δεν είχε ποτέ μια τόσο illuminating ιδέα για το πως θα έπρεπε να είναι τα ανθρώπινα όντα. Με ενδιαφέρει πολύ ο ελληνικός σκεπτικισμός, που δημιούργησε μια τόσο ζωντανή κουλτούρα, και το ελληνικό θέατρο, το οποίο, αποτέλεσε ένα ζωντανό μέσο επικοινωνίας για αυτούς τους ανθρώπους.
- Ποιά είναι η ερώτηση που έχετε βαρεθεί να σας κάνουν όλα αυτά τα χρόνια;
- «Από που προέρχεται η έμπνευση σας όταν σχεδιάζετε;». Αυτή είναι η ερώτηση που μου γίνεται διαρκώς. Η δεύτερη ερώτηση που μου κάνουν -αμέσως μετά την άλλη- είναι «τι ετοιμάζετε για μετά;». Το τελευταίο πράγμα που με ενδιαφέρει είναι να κυνηγάω τον χρόνο. Ακριβώς σαν αυτούς τους δημοσιογράφους που μου θέτουν αυτά τα ερωτήματα, είναι τόσο απασχολημένοι κυνηγώντας τον χρόνο που χάνουν οτιδήποτε βρίσκεται μπροστά τους.
- Τι σημαίνει ο τίτλος Dame για εσάς; Πώς νιώθετε όταν σας συγκρίνουν με την βασίλισσα της Αγγλίας;
- Είμαι Αγγλίδα, οπότε είναι αδύνατο για μένα να αγνοήσω την βρετανική κουλτούρα στα σχέδια μου. Τα υφάσματα που χρησιμοποιώ είναι συνήθως παραδοσιακά βρετανικά υφάσματα. Αυτά τα υφάσματα επωφελούνται από τις κλασικές βρετανικές τεχνικές παραγωγής, όπως προκύπτει από την παράδοση της Savile Row. Η υπογραφή VW με το στέμμα συμβολίζει τον κόσμο-κι όμως είναι καθαρά βρετανική. Θαυμάζω την Βασίλισσα. Νομίζω ότι ο θεσμός της μοναρχίας είναι πολύ σημαντικός. Η αντιμετώπιση μου απέναντι στη Βασίλισσα έχει αλλάξει. Σήμερα τη σέβομαι.
- Είστε τόσο εύπορη -όσο λένε- και γεμάτη από εμπειρίες και καταθέσεις;
- Πιστεύω ότι είμαι ένας πολύ υπεύθυνος άνθρωπος. Αν βρίσκεσαι σε μια κατάσταση απ'όπου βγάζεις χρήματα και έχεις χρόνο-το οποίο δεν είναι το σενάριο της ζωής μου σε αυτή τη φάση της καριέρας μου- αλλά τι θα κάνεις με αυτόν τον χρόνο και αυτά τα χρήματα; Τα χρήματα θα έπρεπε να είναι ένας τρόπος να εξαγοράζεις για τον εαυτό σου χρόνο για να κάνεις κάτι. Και όπως είπε ο Oscar Wilde, «δεν σπαταλάω λεφτά, τα ξοδεύω». Η καριέρα μου έχει δώσει ένα συγκεκριμένο στάτους και επιπλέον το γεγονός ότι δεν είμαι φτωχή με βοηθάει να ταξιδεύω, να γνωρίζω ανθρώπους... Η μόδα δεν θα ήταν η επιλογή μου σαν δουλειά. Το έκανα γιατί μπορούσα. Ο λόγος που συνέχισα ήταν γιατί είχα πολλές ιδέες και ήθελα να χτίσω τη δουλειά μου πάνω σε αυτές τις ιδέες. Προκειμένου να καταλάβω τον κόσμο στον οποίο ζω, σκέφτηκα ότι θα έπρεπε να προσπαθήσω να κάνω τη δουλειά μου να πετύχει σαν επιχείρηση. Σε ανθρώπινο επίπεδο, έμαθα για τους ανθρώπους, συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού μου. Έμαθα ότι ακόμη και το μικρότερο πράγμα δεν είναι ποτέ μαύρο ή άσπρο και πως η συμπεριφορά του κόσμου δεν σχετίζεται πάντα με την κατάσταση και για να δημιουργήσεις αρμονία και να κάνεις τα πράγματα να λειτουργήσουν, πρέπει να φτιάξεις τις κατάλληλες προϋποθέσεις ανάλογα με τον χαρακτήρα κάθε ανθρώπου.
- Με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι μπορεί να βοηθήσει η μόδα στην καταπολέμηση της οικονομικής κρίσης;
- Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, ντυθείτε. Φτιάξτε το μόνοι σας... Φορέστε ένα κολιέ από παραμάνες, κονκάρδες (ιδανικά με πολιτικά σλόγκαν), κουβέρτες, τραπεζομάντηλα, κουρτίνες, πετσέτες ή ένα μέτρο από ένα όμορφο ύφασμα, τυλιγμένο γύρω σας αντί για παλτό ή σαν φούστα, τοπ, παντελόνι, που θα δέσετε κάτω από τα πόδια. Ενώστε τα όλα αυτά μαζί με όμορφα κομμάτια από τη ντουλάπα σας (ή από αυτή της μητέρας σας, του παιδιού ή του συζύγου σας), θυμηθείτε τα παλιά σας αγαπημένα… Η συμβουλή μου είναι να φοράτε ξανά και ξανά τα αγαπημένα σας ρούχα και αξεσουάρ μέχρι να γεράσουν ή να διαλυθούν. Να αγοράζετε λιγότερα. Να φοράτε υπερμεγέθη σακάκια σαν παλτό, πουκάμισα το πίσω-μπρος, κουμπώστε τα κουμπιά λάθος για να γίνουν ασύμμετρα. Δεν είχαμε καθόλου πουλόβερ αυτή τη σεζόν, είναι όλα ζακέτες φορεμένες «ανάποδα». Μπερδέψτε τον χειμώνα με το καλοκαίρι, τη μέρα με τη νύχτα. Πετάξτε μια ζορζέτα ή μια δαντέλα πάνω από μια μπλούζα για να δημιουργήσετε ένα φόρεμα.
- Γιατί είναι τόσο σημαντικό να κοιτάτε στο παρελθόν;
- Βλέπω πίνακες, ρούχα σε μουσεία, φωτογραφίες υψηλής ραπτικής. Αν μπορείς να αρπάξεις αυτό που είναι αυθεντικό για το ντιζάιν, τότε μπορείς να το χρησιμοποιήσεις. Συνήθως δεν βλέπεις την πηγή της «μετάφρασης» μου. Έχει μεταμορφωθεί ήδη σε κάτι άλλο μέχρι τη στιγμή που το παρουσιάζω. Νομίζω ότι η αληθινή δύναμη που σε σπρώχνει να θες να συνεχίσεις είναι ότι θέλεις να εκπλήσσεις διαρκώς τον εαυτό σου. Η τεχνική έρχεται αυτόματα. Το μόνο μέρος να βρεις ιδέες είναι κοιτώντας σε αυτά που έκαναν οι άνθρωποι στο παρελθόν. Είναι ο τρόπος να είσαι αυθεντικός. Δεν μπορείς να είσαι αυθεντικός απλώς επειδή θέλεις να κάνεις κάτι. Τίποτα δεν γεννιέται από το κενό.