https://webtv.ert.gr/ert1/istories-modas/01dek2018-istories-modas/
Αν το 2018 είναι η χρονιά που κυκλοφόρησαν στους δρόμους των μητροπόλεων της μόδας, λευκές μπλούζες με μαύρα γράμματα και τη φράση «We are all feminists» ή «Είμαστε όλοι φεμινιστές», θα πρέπει να γυρίσουμε αρκετές δεκαετίες πίσω για να δούμε πόση δύναμη κρύβει μέσα της η δημιουργική και μάχιμη πλευρά της παγκόσμιας μόδας. Από την Κatharine Hamnett και την Vivienne Westwood στην Stella McCartney, τα μηνύματα της μόδας πλέον φοριούνται, αναπαράγονται και ακούγονται δυνατά.
Κι εμείς εδώ μπορούμε να περηφανευόμαστε για τους καλύτερους πουκαμισάδες με πουκάμισα που ράβονται πάνω μας, sur mesure… Το ανδρόγυνο στιλ αποτέλεσε επανάσταση για την εποχή του, κι ας ήρθε πάλι με σχετική χρονοκαθυστέρηση στην Ελλάδα, μέχρι να δοκιμαστεί εκτός συνόρων, να προκαλέσει και να εξελιχτεί σε «στολή». Σχεδιαστές και φωτογράφοι, μοντέλα και κομμωτές, μακιγιέρ και σχεδιαστές κοσμημάτων, ανακάλυψαν τη γοητεία της μόδας «a la garconne».
Η Τζίνα Αλιμόνου, μοντέλο, ηθοποιός, γυναίκα-μούσα των Ελλήνων σχεδιαστών, προτιμά τη λιτή διάλεκτο της μόδας, επενδύοντας σε μια αυστηρή παλέτα, στο λευκό και το μαύρο, υφάσματα που είναι φιλικά προς το δέρμα και το περιβάλλον, απέριττα πατρόν που έχουν όμως τις δικές τους ιστορίες να αφηγηθούν.
Comme un garcon. Δηλαδή; Κορίτσια που ντύνονται σαν αγόρια, χωρίς να χάνουν τίποτα από την θηλυκότητα τους. Ο Μάκης Τσέλιος έζησε με τον Billy Bo την εποχή της Ελλάδας που θα θέλαμε ξαναγυρίσει πίσω. Δεκαετία του 70, Σόλωνος 1, εμπόριο αρωμάτων, το τραγούδι Billy Boy στο σάουντρακ, ρούχα κρεμασμένα σε αλυσίδες. Ατελιέ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με βιτρίνες με θέα τον ελληνικό ήλιο και ρούχα και αξεσουάρ made in Greece με πιέτες, γήινες αποχρώσεις, mix&match αισθητική, για τον άνδρα και την γυναίκα, χωρίς φύλο, ηλικία, ή αγωνία για το τι θα φορεθεί τους επόμενους έξι μήνες.
Και στην Ελλάδα του σήμερα; Η Ορσαλία Παρθένη, έχει ζήσει την ελληνική μόδα, στην πιο ζωντανή εποχή της, τότε που ο πατέρας της, Δημήτρης Παρθένης, έχτιζε ήδη από τη δεκαετία του 70 ένα brand για αγόρια και κορίτσια, σε ασπρόμαυρη ανακωχή, με το λογότυπο να αποτελεί σήμα κατατεθέν και αναγνωρίσιμο σύμβολο στάτους στη Μύκονο, στην Αθήνα, στα νησιά, εντός, εκτός, παντού. Η Ορσαλία Παρθένη δημιουργεί πλέον βαμβακερά μίνι φορέματα, εσώρουχα-εξώρρουχα, μακό φανέλες, πολυχρηστικά ρούχα σε κίνηση για ένα κοινό που αναζητά τεχνολογικά καινοτόμες υφές και ανατροπές.
Ο Γιώργος Ελευθεριάδης έχει διαμορφώσει τη δική του αναγνωρίσιμη διάλεκτο με ρούχα και αξεσουάρ για άνδρες και γυναίκες, πουκάμισα και πουκαμίσες, παντελόνια, παλτό, ελληνική μόδα που ταξιδεύει στον κόσμο για να επιστρέψει στην γενέτειρα της, και να λουστεί με φως και πνεύμα. Πρετ-α-πορτέ για αληθινούς ανθρώπους που σκέφτονται, ταξιδεύουν, μπορούν να φορέσουν το ίδιο ρούχο με διαφορετικούς τρόπους για να αναδείξουν την προσωπικότητα τους. Ένας σχεδιαστής που δεν δεσμεύτηκε από τάσεις, ανέκαθεν υποστήριζε την προσωπική σχέση του αγοραστή με τη μόδα, πιστεύοντας στο δικαίωμα της επιλογής, όχι στις τάσεις με τον κλασικισμό πάντοτε σαν βάση.
Η Mάρα Δεσύπρη, μοντέλο, μούσα, φωτογράφος, όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά, έχει τις δικές της ιστορίες μόδας να αφηγηθεί, ή καλύτερα να τις δείξει μέσα από εικόνες, με δυναμικές γυναίκες, ευάλωτα αγόρια, σε ρόλους που εναλάσσονται και χαρακτηρίζουν εποχές, περιοδικά, αληθινές ζωές. Ιστορίες μόδας με …μαύρα γυαλιά.
Η Evi Grintela, δηλαδή η Εύη Καρατζά, που θέλησε έχοντας περάσει από όλα τα στάδια των γυναικείων περιοδικών μόδας, να δημιουργήσει ρούχα που ταξιδεύουν, σαν αυτά που φοράει και η ίδια, γενναιόδωρες πουκαμίσες, με ρίγες, καρό, κουμπιά, γιακάδες, αλλά και χωρίς όλα τα καθαρά συστατικά της ανδρικής γκαρνταρόμπας, βρέθηκε σήμερα να έχει το δικό της ατελιέ και να μην προλαβαίνει να στέλνει τα πουκάμισα-φορέματα με την υπογραφή της, Evi Grintela Shirtdress σε διαφορετικά σημεία του πλανήτη, βάζοντας ένα στοίχημα με τον εαυτό της πρώτα: κι αν η Ελλάδα του σήμερα δεν έχει μόνο λευκές και μπλε ρίγες, αλλά χωράει και πιο χρωματιστά συναισθήματα;
Η Έστερ Μαστρογιάννη, αγαπημένο μοντέλο των σχεδιαστών, των μακιγιέρ, των κομμωτών, των φωτογράφων, τότε και τώρα, είναι ένα κορίτσι χωρίς ηλικία, ευάλωτο και δυναμικό, σαν ξωτικό της ελληνικής μόδας που αλλάζει ρόλους, πειραματίζεται χωρίς να προκαλεί, μπορεί να μεταμορφωθεί σε tomboy, αγοροκόριτσο και το απόλυτο θηλυκό. Σαν την ελληνική μόδα που θέλει να μιλάει σε όλες τις διαλέκτους πλέον, να μην έχει σεζόν, να ζει το αιώνιο καλοκαίρι, να μην έχει φύλο, μόνο likes, ακόλουθους και ουσία.
Ανδροπρεπής μόδα λοιπόν made in Ηellas. Οι 50 αποχρώσεις του γκρι. Με λίγο λευκό για να σπάει η μονοτονία, και να ταιριάζει με το λευκό των Κυκλάδων, τότε και τώρα.