H συνέντευξη με τον εμπνευστή του Tiger Lillies Circus, Sebastiano Toma, έγινε λίγες ημέρες πριν από την επίσημη πρώτη συνάντηση στην πλατεία όπου όλα επιτρέπονται και όλα ανατρέπονται, στην πλατεία Balagan. Ο Ιταλός σκηνοθέτης μάς προτρέπει «να ανοίξουμε τα αυτιά και τα μάτια της ψυχής μας και να περπατήσουμε στην πλατεία των ονείρων», εκεί όπου μουσικοί, χορευτές και ακροβάτες πλέκουν ένα πολύχρωμο γαϊτανάκι από εικόνες και μελωδίες, κρουστά και έγχορδα, τζαζ και ροκ, χρώματα και μελωδίες. Πάμε πλατεία;
- Από το βαριετέ περάσαμε στο τσίρκο και από εκεί σε μία ονειρική πλατεία. Ποιους θα συναντήσουμε;
- Στην πλατεία «Balagan» θα δείτε έναν κόσμο γεμάτο πάθος, 10 βιρτουόζους μουσικούς και 10 καλλιτέχνες. Και φυσικά το ελληνικό κοινό θα γνωρίσει για πρώτη φορά το Trio Bravo, μία μοναδική μπάντα τεσσάρων ταλαντούχων μουσικών.
- Το «Tiger Lillies Circus» σημείωσε τεράστια επιτυχία τουλάχιστον στην Ελλάδα. Πώς θα πετύχετε το ίδιο αποτέλεσμα;
- Νομίζω πως η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται ποτέ, τουλάχιστον όταν μιλάμε για τέχνη. Αν η Ελλάδα αγαπήσει το «Balagan», όπως αγάπησε τους Tiger Lillies, θα είναι για διαφορετικούς λόγους. Εκείνο που ξέρω είναι ότι οι Ελληνες είναι πολύ ανοιχτοί σε νέες ιδέες.
- Πώς μεταφέρετε μία σκηνή που διαδραματίζεται στον δρόμο σε ένα θέατρο;
- Είναι εξαιρετικά δύσκολο να μεταφέρεις το ίδιο συναίσθημα γιατί η τέχνη του δρόμου βασίζεται 100% στον αυτοσχεδιασμό. Αυτός ήταν και ο βασικός μου στόχος με το «Balagan», να δημιουργήσω ένα σόου που δεν θα είχε τίποτα τεχνητό. H οθόνη που προβάλλει εικόνες δρόμου, δίνει την ψευδαίσθηση ότι περπατάς στην πόλη.
- Θυμάστε τις καλύτερες και τις χειρότερες κριτικές που γράφτηκαν για το «Balagan»;
- Στο Βερολίνο παιζόταν για τρεις μήνες, οπότε γράφτηκαν πολλές κριτικές. Δεν νομίζω ότι τις έχω διαβάσει όλες ούτε σκοπεύω να το κάνω. Ξέρω ότι οι κριτικοί αγάπησαν το «Balagan» και έγραψαν ότι ήταν ένα από τα καλύτερα σόου που φιλοξένησε το Βερολίνο τα τελευταία χρόνια. Φυσικά υπάρχουν και κάποιοι που ήταν πιο συγκρατημένοι. Ομως το «Balagan» είναι ένα σόου που δημιουργήθηκε για το κοινό και όχι για τους κριτικούς.
- Δεκαπέντε μέλη επί σκηνής. Πρόκειται για ακριβή παραγωγή;
- Οροι όπως «ακριβή» ή «φθηνή» είναι σχετικοί στον κόσμο της σόουμπιζ. Στο «Balagan» συμμετέχουν έμπειροι και εξαιρετικά αναγνωρίσιμοι καλλιτέχνες στη γενέτειρά τους. Ξοδέψαμε πολλά χρήματα στο σκηνικό, το οποίο έπρεπε να είναι λειτουργικό και ονειρικό μαζί. Το «Balagan» είναι μάλλον ακριβή παραγωγή, τουλάχιστον για τα ευρωπαϊκά δεδομένα.
- To αποκαλούν «Ρώσικο καμπαρέ με τζαζ και πανκ στοιχεία». Κι εσείς πώς βαφτίζετε το σόου;
- Οι ετικέτες χρησιμοποιούνται από κριτικούς και παραγωγούς. Δεν νομίζω ότι το «Balagan» μπορεί να χαρακτηριστεί με μία λέξη γιατί είναι ένα κράμα τέχνης του δρόμου, τσιγγάνικου πάθους, βερολινέζικου καμπαρέ, ιταλικής γιορτής, βαλκανικής μουσικής, ένα παζλ που δεν μπορεί να κατηγοριοποιηθεί.
- Οι καλλιτέχνες του δρόμου βγάζουν το καπέλο τους για να μαζέψουν χρήματα. Κι εσείς; Θα παίζατε για 10 θεατές και ελάχιστα χρήματα;
- Είναι κάτι που έχω ήδη κάνει στο παρελθόν και φαντάζομαι ότι θα συνεχίσω να κάνω. Ποτέ δεν μπορείς να προβλέψεις αν ένα σόου θα είναι πετυχημένο ή όχι. Αλλες παραστάσεις έχουν απήχηση και άλλες όχι. Αυτή είναι η πραγματικότητα για μένα, όπως και για κάθε καλλιτέχνη.