«Buongiorno.» Το ταξίδι για το Μιλάνο θα έχει λίγες αναταράξεις. Δεν είναι μαγικό να μπορείς να διακτινιστείς από το ελληνικό φως στο βροχερό, ατμοσφαιρικό Μιλάνο μέσα στην καρδιά της Εβδομάδας Μόδας; Η πρόσκληση από την «United Colors of Benetton» για την παρουσίαση της νέας συλλογής και το Φθινόπωρο/Χειμώνα του 2023/24 ήταν πράσινη και φούξια. Χρωματιστή, αισιόδοξη από χαρτόνι/καθρέφτη για να φανταστούμε πως θα είναι και η διάθεση. Η αντανάκλαση μας. Σάββατο 25 Φεβρουαρίου, ώρα 6.30μμ, via Turati 34, θέση Fa39, στην πρώτη σειρά. Μαζί με την Κιάρα Φεράνι, την Ολίβια Παλέρμο, την Άννα Ντέλο Ρούσο, την Σαμπρίνα Μπενετόν, πρωταγωνίστριες της ιταλικής και της παγκόσμιας μόδας, ντυμένες με πλεκτά, χρώματα, αναγνωρίσιμα σύμβολα της ολοκαίνουργιας «Ιnfinity» συλλογής για την Μπενετόν, αφού ποτέ δεν είναι αργά να μάθουμε σωστά ιταλικά.
Το ξενοδοχείο μας ήταν δίπλα στο Μuseo della Permanente, τον χώρο που μέσα σε λίγες ώρες είχε ντυθεί με «καθρέφτες». Ήμουνα τυχερή γιατί παρατήρησα πως στήνεται μια υπερπαραγωγή καθώς λίγες ώρες πριν από το σόου, είδα πρώτη μαζί με άλλους εκπροσώπους του Τύπου, από πολύ κοντά τα ρούχα και τα αξεσουάρ που φέρουν την υπογραφή του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, Αντρέα Ινκόντρι. Είναι η δεύτερη σεζόν για τον Ιταλό σχεδιαστή που θέλει να εξελίξει ένα «δημοκρατικό», όπως θα πει, brand στο τώρα. Και το μετά.
Τίτλος της συλλογής; «Ιnfinity», όπως άπειρο, χωρίς κλισέ και εύκολους συνειρμούς. Τι έμαθα από τον ίδιο τον δημιουργό; «Δούλεψα με χρώματα και στιλ που έχουν εξελιχτεί μέσα από διαφορετικές γενιές», έλεγε στα ιταλικά, ντυμένος στα μαύρα, με vegan δερμάτινο παντελόνι, για να δώσει το καλό παράδειγμα και μια πρόγευση από την κολεξιόν. «Φυσικά το χρώμα είναι εξαιρετικά σημαντικό, όπως και το να μπορούν να φορεθούν τα ρούχα. Θέλησα να απλουστεύσω τα πράγματα. Κι αυτή είναι η αληθινή πρόκληση.»
Πώς μπορείς να συναγωνιστείς την πολυτέλεια και να αρέσεις σε όλους; Η πολυφωνία θα αποτελέσει λέξη-κλειδί. Όπως και τα πλεκτά, τα φυσικά, οικολογικά υλικά, η απομίμηση της γούνας και του δέρματος. «Αυτή η συλλογή απευθύνεται σε μια παγκόσμια αγορά, δεν έχω έναν τύπο ανθρώπου στο μυαλό μου, με ενδιαφέρουν οι αξίες.»
Ο Αντρέα Ινκόντρι επενδύει στην αρχιτεκτονική της μόδας. «Επέστρεψα μόλις από το Τόκιο. Πήγα να δω την αγορά εκεί. Η νέα πρόκληση είναι να δημιουργείς μόδα χωρίς διαχωρισμούς, ή κοινωνικές τάξεις. Η ηθική είναι πλέον δημοκρατική.» Tον ρώτησα αν δίνει μεγαλύτερη έμφαση στα σόου, στα social media, τι έχει αλλάξει. «Η επίδειξη μόδας γίνεται για να δεις το προϊόν να εξελίσσεται. Προτιμώ πάντα να επικοινωνώ λιγότερα μηνύματα. Δεν ενδιαφέρομαι για τα fake μηνύματα που γίνονται μόνο για εντυπωσιασμό. Εγώ είμαι ο αφηγητής της ιστορίας.»
Λίγες ώρες μετά κατάλαβα την πλοκή. Είδα το photo call. Αναγνωρίσιμα πρόσωπα. Είχα καιρό να δω τόσους όμορφους ανθρώπους μαζί. Χωρίς βραδινά ρούχα και διάθεση εντυπωσιασμού. Η μόδα του δρόμου όπως θα θέλαμε να είναι. Πιο ραφιναρισμένη. Παρατήρησα την πρώτη σειρά. Μέσα από τον καθρέφτη. Είδα τι σημαίνει να σκηνοθετείς μια καλοκουρδισμένη, επίδειξη μόδας με απόλυτη πειθαρχεία. Μία παράσταση με αρχή, μέση, τέλος, διάρκειας λίγων μόλις λεπτών. Κι ένα ασανσέρ με καθρέφτες που δημιουργήθηκε μόνο για το σόου. Μέτρησα 60 περίπου μοντέλα στο φινάλε, αγόρια και κορίτσια, με διαφορετικό σωματότυπο, να κινούνται στον χώρο με ρυθμό, σαν οπτικές ψευδαισθήσεις… Και πλεκτό «μπαλακλάβα» made in Italy. Εμείς μένει να διαλέξουμε τον όροφο. «Sta salendo?»
50 επιδείξεις μόδας και η Κιμ Καρντάσιαν ως μούσα
Η κίνηση στους δρόμους είναι δεδομένη. Με πεζούς και αυτοκίνητα. Γυναίκες σε τακούνια με γυμνά πόδια παρά το τσουχτερό κρύο. Στημένα κινητά σαν σύγχρονοι παπαράτσι έξω από τα ξενοδοχεία και τις μπουτίκ. Περιμένουν με τις ώρες να απαθανατίσουν τη στιγμή. Να πουν ήμουνα κι εγώ εκεί. Είδα την Κιμ (Καρντάσιαν), την Άννα (Γουίντορ), την Τζίτζι (Χαντίντ), την Κένταλ (Τζένερ), την Ντούα (Λίπα) από κοντά.
Φανταστείτε 50 επιδείξεις μόδας. Σε μία εβδομάδα. Prada, Fendi, Giorgio Armani, Dolce&Gabbana, Bottega Veneta, Ferragamo, οι πιο περιζήτητες προσκλήσεις. Τι ξεχώρισε; Tο ντεφιλέ του οίκου Bottega Veneta με την ματιά του Ματιέ Μπλαζί και την «αλχημεία του δρόμου» ανάμεσα σε αγάλματα. Η πρόταση του Βρετανού Μαξιμίλιαν Ντέιβις για τον Ferragamo με το κινηματογραφικό σκηνικό και μούσες την Σοφία Λόρεν και την Μέριλιν Μονρόε, τον άλιεν φουτουρισμό, την Oύμα Θέρμαν στην πρώτη σειρά.
Στους Dolce&Gabbana μοιάζει να μας έχει στοιχειώσει η εικόνα της νέας τους μούσας, Κιμ Καρντάσιαν, η οποία, πρωταγωνιστεί στην τελευταία τους καμπάνια, ξανθιά και πληθωρική, ένα …έργο που είδαμε σε συνήθειες, στο αεροδρόμιο, διασχίζοντας την via Monte Napoleone... «Η Ωραία της Ημέρας», έμπνευση από το 1992, μαύρο σιφόν, «sensuale» και όχι σέξι, έλεγαν ξανά και ξανά οι δημιουργοί, σα να ήθελαν να απολογηθούν. Με την Κιμ Καρντάσιαν στην πρώτη σειρά ο καθένας βγάζει τα δικά του συμπεράσματα.
Στον οίκο Gucci, μία σεζόν προτού αναλάβει επίσημα ο Σάμπατο Ντε Σάρνο, είδαμε μοντέλα και πάλι στο ασανσέρ, αναφορές στην εποχή του Τομ Φορντ, ψεύτικη γούνα. Και την Ντακότα Τζόνσον, την ίδια στιγμή που η Μιούτσια Πράντα αναζητά πάντα την ομορφιά στο αναπάντεχο, και κάπως έτσι, σε συνεργασία με τον Ραφ Σίμονς λάνσαρε στολές, εμπνεύστηκε από τις νοσοκόμες, τα νυφικά για κάθε μέρα… Και οι τάσεις; Μαγεία και αλχημεία. Μεταλλικές αποχρώσεις. Διαφάνειες. Ανδρικό ντύσιμο. Λάμψη. Δεκαετία του ’50. Μόδα του…ασανσέρ.